Ako poznáme intelektovo nadané dieťa

Autor: Centrum Nadania, n.o. | 19.6.2012 o 19:44 | (upravené 19.6.2012 o 21:47) Karma článku: 7,90 | Prečítané:  2190x

Pre intelektovo nadané deti je typický akcelerovaný (predčasný) kognitívny (intelektový) vývin, ktorý okolie vidí v typických prejavoch dieťaťa.

 

Medzi typické prejavy intelektovo nadaných detí v predškolskom veku patrí:

- zaujíma sa o písmená, čísla už v rannom veku, pýta sa na písmená, naučí sa čítať ako samouk, píše veľkými tlačenými písmenami

- intuitívne si vytvára predstavy o číslach, vie pripočítať, odpočítať, chápe vzťah menšie a väčšie číslo

- kladie nezvyčajné otázky, chce sa dopátrať k podstate, pýta sa na veci, o ktorých dospelí dosiaľ ani neuvažovali (napr. z čoho je zložená zubná plomba)

- kladie hraničné otázky, má potrebu zistiť hranice (kde končí vesmír, čo je za ním, nekonečno, aké číslo vznikne, keď k nekonečnu pripočítame 1)

- má vzhľadom na vek nezvyčajné kognitívne záujmy (živočíchy, doprava, stroje), robí si albumy, prehľady, „študuje" encyklopédie, zapája objekt svojho záujmu do každej diskusie

- citlivo vníma morálne otázky spoločnosti a hrozby (vojny, katastrofy)

- má širokú slovnú zásobu, adekvátne používa aj všeobecné alebo na vek nezvyčajné pojmy, začína skoro rozprávať

- neprijíma príkazy, požiadavky dospelých, kým nie sú zargumentované, žiada si vysvetlenie, dospelým sa javí ako tvrdohlavé

- je veľmi aktívne, stále sa niečím zaoberá, stále sa chce niečo dozvedať, pátra, tvorí, skladá

- má rádo spoločnosť starších detí alebo dospelých, ktorým dokáže byť rovnocenným spoločníkom alebo naopak mladších detí, ktoré rado organizuje

- v spoločnosti detí rádo dominuje, vymýšľa hry, ich pravidlá a trvá na svojich predstavách o hre

- búrlivo prijíma prehry, nielen v hrách s ostatnými, ale aj svoje vlastné (ak sa mu niečo nepodarí tak, ako si predstavuje), je perfekcionista - kladie si príliš vysoké ciele bez ohľadu na svoje aktuálne obmedzenia

- v bežnej materskej škole sa môže javiť ako príliš aktívny (hyperaktívny), môže mať problémy s poobedňajším spánkom, niekedy je skôr samotár alebo je vyčlenený z kolektívu, môže niektoré činnosti odmietať (napr. rutinné aktivity, ktoré ho málo stimulujú - kreslenie, vystrihovanie, recitovanie), môže mať problémy s disciplínou a rešpektovaním autorít a príkazov

Nie všetky tieto typické charakteristiky prejavuje každé nadané dieťa v predškolskom veku. Úlohu zohráva temperament a osobnosť dieťaťa, vplyv okolia, podnety poskytnuté dospelými. Dôležitým rozlišovacím javom je aktivita vychádzajúca z dieťaťa (napr. dieťa sa pýta na písmená, slová, intuitívne pochopí princípy spájania písmen a samo začína čítať), nie tlak zo strany dospelých (dospelý naučí dieťa čítať). Čítanie pred zaškolením sa prejavuje asi u polovice nadaných detí.

Jana Jurášková

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?