Ako poznáme intelektovo nadané dieťa

Autor: Centrum Nadania, n.o. | 19.6.2012 o 19:44 | (upravené 19.6.2012 o 21:47) Karma článku: 8,88 | Prečítané:  2691x

Pre intelektovo nadané deti je typický akcelerovaný (predčasný) kognitívny (intelektový) vývin, ktorý okolie vidí v typických prejavoch dieťaťa.

 

Medzi typické prejavy intelektovo nadaných detí v predškolskom veku patrí:

- zaujíma sa o písmená, čísla už v rannom veku, pýta sa na písmená, naučí sa čítať ako samouk, píše veľkými tlačenými písmenami

- intuitívne si vytvára predstavy o číslach, vie pripočítať, odpočítať, chápe vzťah menšie a väčšie číslo

- kladie nezvyčajné otázky, chce sa dopátrať k podstate, pýta sa na veci, o ktorých dospelí dosiaľ ani neuvažovali (napr. z čoho je zložená zubná plomba)

- kladie hraničné otázky, má potrebu zistiť hranice (kde končí vesmír, čo je za ním, nekonečno, aké číslo vznikne, keď k nekonečnu pripočítame 1)

- má vzhľadom na vek nezvyčajné kognitívne záujmy (živočíchy, doprava, stroje), robí si albumy, prehľady, „študuje" encyklopédie, zapája objekt svojho záujmu do každej diskusie

- citlivo vníma morálne otázky spoločnosti a hrozby (vojny, katastrofy)

- má širokú slovnú zásobu, adekvátne používa aj všeobecné alebo na vek nezvyčajné pojmy, začína skoro rozprávať

- neprijíma príkazy, požiadavky dospelých, kým nie sú zargumentované, žiada si vysvetlenie, dospelým sa javí ako tvrdohlavé

- je veľmi aktívne, stále sa niečím zaoberá, stále sa chce niečo dozvedať, pátra, tvorí, skladá

- má rádo spoločnosť starších detí alebo dospelých, ktorým dokáže byť rovnocenným spoločníkom alebo naopak mladších detí, ktoré rado organizuje

- v spoločnosti detí rádo dominuje, vymýšľa hry, ich pravidlá a trvá na svojich predstavách o hre

- búrlivo prijíma prehry, nielen v hrách s ostatnými, ale aj svoje vlastné (ak sa mu niečo nepodarí tak, ako si predstavuje), je perfekcionista - kladie si príliš vysoké ciele bez ohľadu na svoje aktuálne obmedzenia

- v bežnej materskej škole sa môže javiť ako príliš aktívny (hyperaktívny), môže mať problémy s poobedňajším spánkom, niekedy je skôr samotár alebo je vyčlenený z kolektívu, môže niektoré činnosti odmietať (napr. rutinné aktivity, ktoré ho málo stimulujú - kreslenie, vystrihovanie, recitovanie), môže mať problémy s disciplínou a rešpektovaním autorít a príkazov

Nie všetky tieto typické charakteristiky prejavuje každé nadané dieťa v predškolskom veku. Úlohu zohráva temperament a osobnosť dieťaťa, vplyv okolia, podnety poskytnuté dospelými. Dôležitým rozlišovacím javom je aktivita vychádzajúca z dieťaťa (napr. dieťa sa pýta na písmená, slová, intuitívne pochopí princípy spájania písmen a samo začína čítať), nie tlak zo strany dospelých (dospelý naučí dieťa čítať). Čítanie pred zaškolením sa prejavuje asi u polovice nadaných detí.

Jana Jurášková

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.


Už ste čítali?